Okosórák és az egészség: hogyan férnek össze?

Egyre több olyan okosóra van, amely több funkcióval rendelkezik, és az emberek gondozására és jólétére irányul. A legjobb egészségügyi okosóra nem a legdrágább, és nem is a legmodernebb dizájnnal rendelkező, hanem az, amelyik illik a mi életmódunkhoz, és átfogó megközelítést kínál az életjelek monitorozásához, hogy még nagyobb nyugalmunk legyen.

Ahhoz, hogy vigyázzunk az egészségünkre, fontos tudni, hogyan reagál a szervezetünk a mindennapi élet különböző tevékenységeire. Minden test más és más, ezért a teljesítményünk ismerete segít abban, hogy a számunkra egészséges módon szabályozzuk az aktivitást. Valaki bírja a kilométeres sétákat, más pedig elfárad a lépcsőzéstől. Egyesek különböző probléma nélkül elmennek futni, mások rosszul lesznek az edzésen.

Bár korábban kiterjedt elemzésekre volt szükség az egészségügyi információk megszerzéséhez, a technológiai innováció az elmúlt években nagy mértékben fejlődött, és lehetővé tette, hogy már a csuklónkról irányítsuk az aktivitásunkat. Az okosórák átgondolt, formális vagy alkalmi öltözékhez tökéletesen illeszkedő dizájnjukkal az egyik legjobb szövetségesünk a mai egészséges életmódhoz.

Ezek az eszközök a mobiltelefon legjobb társává váltak, mivel amellett, hogy megmondják az időt és időzítik a rutinjainkat, adatokat és jelentéseket generálnak, amelyek segítenek jobban megérteni a fizikai munkát és javítani azt. Nézzük, hogyan!

A pulzusmérő ereje

A sport az életünk részévé vált, és sokan napi szinten űzik. A pulzusmérővel ellátott okosóra kulcsfontosságú az olyan sporttevékenységeknél, mint a futás, az úszás vagy a kerékpározás, amelyek nagyon megterhelőek. A sportolók azért választják a pulzusmérővel ellátott okosórákat, mert fejlett funkcióiknak köszönhetően nagyon pontosak.

A pulzusszám ellenőrzése mind edzés közben, mind nyugalomban kulcsfontosságú. Hasznos ismerni ezt az értéket az edzési zónák meghatározásához, az erőfeszítés szabályozásához és a regenerálódás nyomon követéséhez. Ha túllépjük az ellenállási zónát, az izmok nem kapnak megfelelő táplálékot, oxigénhiányban szenvednek, ami csökkenti az edzés előnyeit. A pulzusszám figyelése nagyon fontos, különösen azok számára, akik még csak most kezdik a fizikai aktivitást.

Amikor megerőltetjük magunkat, nagyobb az energiafelhasználásunk. Ennek hatására a légzésszám megnő, így több oxigén jut a vérbe, a szívfrekvencia pedig megnő, így a vér gyorsabban kering, és a sejtek kevesebb idő alatt több oxigénhez és tápanyaghoz jutnak. A szívverés a nap folyamán az aktivitásunktól függően változik, és általában percenként 60 és 100 ütés között marad. A túl magas pulzusszám általában rossz jel, különösen, ha nem sportolunk, miközben az alacsony pulzusszám a fittség jó jele.

Természetesen akkor is mérni tudjuk a pulzusunkat, amikor nem sportolunk. Ha éppen nem mozgunk, esetleg alszunk, akkor a test energiafelhasználása minimális. A fizikailag fitt emberek szív- és légzőrendszere hatékonyabb, ami azt jelenti, hogy a szívük képes lelassulni és lassabban verni ugyanolyan erőfeszítés mellett.

A nyugalmi pulzusszám egyénenként változik, így a mérés nem abszolút érték. Az emelkedett nyugalmi szívfrekvencia azonban a gyenge fizikai erőnlét jelzése mellett fáradtsággal, érzelmi stresszel vagy a gyenge immunrendszer okozta krónikus gyulladással is összefügghet.

Az egészség alapja, vagyis az alvás

Egy másik fontos egészségügyi mutató az alvás minősége. Amikor különböző napi tevékenységeket végzünk, veszélyeztetjük a testünket, olyan megterhelő helyzeteknek tesszük ki, amelyek fizikai és szellemi kimerüléshez vezetnek. Az alvás fokozza a neuronális áramkörök regenerálódását, ami lehetővé teszi a kognitív javulást. Ahhoz, hogy a teljesítményünk megfelelő legyen, szükségünk van alvásra. Az okosóra gyorsan megmondja, hogy milyen az alvásunk, így hamar látni fogjuk, ha valami baj van.

A szervezet értékei napi szinten változnak, attól függően, hogy mennyire vagyunk fáradtak, és milyen igénybevételnek tesszük ki magunkat. Lehet, hogy túl keményen hajtottuk magunkat, de az okosóra segítségével ezt könnyen észrevesszük.

Az okosóra funkciói tényleg vigyáznak az egészségünkre

Az öngondoskodás mondhatni prioritássá vált, ezért egészségközpontú funkciókkal rendelkező okosórák széles választéka közül választhatunk. A legnépszerűbbek közé tartozik a szívritmus és a pulzusszám mérés és az elektrokardiogram elvégzésének képessége, mind a sportolók, mind a szívbetegségben szenvedők számára.

A világjárvány nyomán a vér oxigénszintjét mérő órák is keresettek. Az egészség megőrzése érdekében pedig egyesek az okosórájukat alvásminőségük nyomon követésére használják, hogy megtudják.

A legjobb egészségügyi okosóra további adatokat, például vérnyomást vagy testhőmérsékletet is szolgáltathat. Az órák a nap 24 órájában mérik ezeket a paramétereket, és figyelmeztetést küldenek, ha megváltozik az érték. A piacon kapható legújabb modellek még az eséseket is érzékelik, és lehetővé teszik a segélyszolgálatok értesítését, így ezek a legjobb viselhető eszközök az idősek számára is.

Megosztás

Mást is olvasnál? Nézz körül írásaink között

Küzdelem a maszk okozta pattanások ellen

2022. július 5.|

Lassan teljesen megszokjuk, ha maszkot kell viselnünk, mondhatni a hétköznapok részévé vált. Ha azonban hosszú ideig kell viselnünk, akkor számolnunk kell bizonyos következményekkel, például a bosszantó pattanásokkal.

Strandolj okosan! Nőgyógyász tanácsai az egészséges fürdőzéshez

2022. június 7.|

Felfázást és húgyúti betegségeket is okozhat a vizes ruhás napozás. A nyári melegben nincs is jobb annál, mint amikor valaki fürdőzéssel kapcsolódik ki. Legyen szó úszómedencéről, gyógy- vagy természetes vizekről, néhány alapvető szabályt érdemes betartanunk