Tanácsok a napsugárzás káros hatásainak megelőzésére

A napsugárzás nélkülözhetetlen az élethez, ám ha túl sok van belőle.. A Napból érkező sugarak kis része esik a látható fény tartományába, azonban a napozás során nem ettől kell tartani. A látható fényen túli, magas frekvenciájú ibolyántúli (UV-B) sugárzás, viszont több szempontból is veszélyes lehet.

A bőr, amikor napsugarakkal találkozik pigment képződéssel reagál, azaz lebarnul. Túl erős napsugárzás esetén a bőr nem képes rövid idő alatt megfelelő mennyiségű pigmentet termelni, amely megvédené a káros sugaraktól, bőrgyulladás alakul ki, ekkor keletkezik a leégés.
Ha fejet közvetlen, erős napsugárzás éri, napszúrás alakulhat ki. Ez agyhártyaizgalmi jelekkel jár: fejfájás, hányinger, eszméletvesztés. A kisgyermekek és a kopaszok fokozottan veszélyeztetettek.
Hőguta akkor alakul ki, ha a szervezet saját hűtése annyira lecsökken, hogy megszűnik a verejtéktermelés.

Közép-Európában előforduló bőrtípusokat a bőr, a haj, a szem, a szeplők jellegzetességei, és a bőr napra való reakciója alapján négy bőrtípusba sorolják. Ez egyúttal a bőr UV érzékenység fokozatait is jelenti. (I. típus – nagyon érzékeny, II. típus – érzékeny, III – IV. típus kevésbé érzékeny.

Mit tehetünk a napsugárzás káros hatásainak megelőzéséért?

Szoktassuk magunkat a napozáshoz, így alkalmazkodjunk a nagyobb mennyiségű napfényhez! Használjunk napolajat, védjük fejünket a közvetlen napsugárzástól!

Tanácsok a helyes napozásra az UV index értékeinek megfelelően (WHO ajánlások alapján)

  • A helyes magatartás: ésszerűen kerüljük a tűző napot, ismerjük meg bőrtípusunkat és ennek megfelelően napozzunk.

Az UV index 0 – 2,9 gyenge sugárzás, amely az átlagember számára nem jelent veszélyt, kivéve a csecsemőket és a nagyon érzékeny bőrűeket.

  • Napozás: 60 percnél kevesebb, 11-15 óra között tilos a napozás.
  • Ajánlás: viseljünk napszemüveget, használjunk napvédő krémet.

Az UV index 3,0 – 4,9 mérsékelt sugárzás, amely alacsony veszélyességi szintet jelez.

  • Napozás: 30-45 perc, érzékenyebb bőrűek és kisgyermekek ennél is kevesebbet, tilos a napozás 11- 15 óra között.
  • Ajánlás: a szabadban ne hagyjuk fedetlenül a bőrünket, hordjunk UV szűrős szemüveget, használjunk napvédő krémet.

Az UV index 5,0 – 6,9 erős sugárzás a védtelen bőrfelület számára emelkedett kockázatot jelent, az érzékeny bőrűek 20-30 perc alatt leéghetnek.

  • Napozás: 20 perc, a kisgyermekek és érzékeny bőrűek ennél is kevesebbet, 11-15 óra között tilos a napozás.
  • Ajánlások: 11-15 óra között minél kevesebbet tartózkodjunk a napon, legalább 15-os faktorszámú napvédő krém és UV szűrős szemüveg és kalap használata javasolt.

Az UV index 7,0 – 7,9 nagyon erős sugárzás a védtelen bőr számára magas kockázatot jelent. A leégési idő 15 – 20 perc.

  • Napozás: 11 óra előtt és 15 óra után tartózkodjunk a napon, és maximum 20 percig.
  • Ajánlás: 11–15 óra között árnyékos helyen tartózkodjunk, használjunk legalább 15-ös faktorú fényvédő krémet, napszemüveg és kalap használata szükséges nemcsak a strandon, hanem városnézés, bevásárlás közben is.

Az UV index 8,0 feletti, extrém sugárzás nagyon nagy kockázatot jelent, amennyiben nem védekezünk bőrünk nagyon gyorsan, akár 10 perc alatt is leéghet. Extrém sugárzásra kell felkészülni a tengerparton és a magas hegyekben nyaralóknak!

Ajánlások:

  • 11 és 15 óra között a napon tartózkodás kerülendő, kalapot, napszemüveget használjunk és legalább 15-ös faktorszámú napvédő krémet kétóránként
  • Védelem szükséges a városnézés, bevásárlás közben is.

Leégés, napszúrás esetén…

Feküdjön le árnyékba úgy, hogy a feje megemelve legyen és fedje be nedves ruhával. Igyon bőven folyadékot – ásványvizet, gyümölcslevet. Ha ez nincs, tegyen 1 liter vízbe 1 teáskanál sót, és ezt fogyassza. A leégett bőrt borogatással hűtse.

Amit még fontos tudni…

  • A barnulás a bőr védekező reakciója, mellyel az UV sugárzás további káros hatásaitól véd.
  • Felhős időben is le lehet égni, mert a napsugárzás 80%-a a vékony felhőrétegen is át tud hatolni.
  • Vízben is leéghet bőrünk, mert a vízfelületről való fényvisszaverődés növeli az UV expozíciót.
  • Télen kisebb az UV sugárzás, de különösen a hegyekben a hó visszaveri a napsugárzást és megkettőzi a sugárzás erősségét.
  • A fényvédő krémeket azért kell használnunk, hogy védjük magunkat arra az időre, amit a napon töltünk, és nem azért, hogy minél több időt tölthessünk a napon.
  • Az UV sugárzás összeadódik a nap folyamán, akkor is, ha megszakítjuk a napozást.
  • A leégést a Nap UV sugárzása okozza, amit nem lehet érezni.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat az időjárás előrejelzés mellett működtet UV-B sugárzás előrejelzést is. Tájékozódni a www.met.hu honlapon lehet.

További hasznos információk:

Megosztás

Mást is olvasnál? Nézz körül írásaink között

A kerti medence építés lehetőségei

2021. november 19.|

A medence építés első lépése a módszer kiválasztása. Nem mindegy, hogy egy előre megvásárolt medencét fogunk elhelyezni az udvar közepén, vagy inkább süllyesztett medencét választunk, ahol építkezésre is szükség lesz.

Az úszás egészségügyi hatásai

2021. november 3.|

Amellett, hogy az úszás kifejezetten jól hat az izmokra és az ízületekre, segít abban is, hogy jobban gondoskodjunk magunkról. Az úszás egészségügyi előnyei kétségtelenül sokrétűek. Ez azért van így, mert úszás közben a test több

Kártevők a mezőgazdaságban

2021. szeptember 30.|

A mezőgazdaság rengeteg növényt takar, így a kártevők száma is folyamatosan változik. A kalászos növények termesztése mára hagyománynak számít, ezzel együtt pedig a kártevőket is megszoktuk. A gabonafélék kártevői.